ПАМ'ЯТКИ УЧНЯМ ДЛЯ ДОПОМОГИ У ВИВЧЕННІ ІСТОРІЇ

ПАМ`ЯТКА УЧНЮ

Це треба пам`ятати кожному учню

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов’язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв’язками історичних подій і явищ:
• коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
• де вони проходили;
• за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
• який розвиток вони отримали надалі;
• яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
• яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
• який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
• випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
• які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?

Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)

• коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
• на який період історії людства вони припадають;
• як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
• як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
• складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.

Схема аналізу історичного документу

• Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
• Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
• Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
• Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?• Якими мотивами керувався автор документу?
• Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?

Складання історичного портрету

• Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
• Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
• Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
• Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
• У чому значення діяльності цієї особистості.
• Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?



Характеристика суспільних виступів і рухів

1.  Час і місце виступу.
2.  Тип і характер виступу (революція, по­встання, національно-визвольна війна та ін.).
3.  Передумови, причини, привід.
4.  Соціальна база.
5.  Мета, вимоги, гасла.
6.  Методи боротьби (мітинги, демонстра­ції, страйки, повстання, способи про­тесту, або громадської непокори).
7.  Масштаби виступу.
8.  Рівень організованості.
9.  Учасники подій, керівники (коротка характеристика).
10.  Розвиток подій, основні етапи.
11.  Значення виступу, його результати.

Характеристика війни

1.  Передумови та причини війни. Періо­дизація.
2.  Воюючі країни (ворогуючі блоки держав).
3.  Мета, яку переслідує у війні кожна з країн. Плани ворогуючих сторін.
4.  Характер війни.
5.  Співвідношення сил.
6.  Привід для війни.
7.  Хід військових дій за періодами:
 -  плани сторін на початку кожного пе­ріоду;
 -  основні битви, події;
 -  воєнні та політичні наслідки кожно­го етапу.
8.  Умови (назва), дата підписання мирно­го договору.


9.  Підсумки війни. Воєнні та політичні наслідки війни.

Основні вимоги до змісту та оформлення презентації

1.  Вимоги до змісту мультимедійної презентації:
  відповідність змісту презентації поставленим  цілям і завданням;
•  дотримання прийнятих правил орфографії, пунктуації, скорочень і правил оформлення тексту (відсутність точки в заголовках і т.д.);
•  відсутність фактичних помилок, достовірність представленої інформації;
•  лаконічність тексту на слайді;
•  завершеність (зміст кожної частини текстової інформації логічно завершено);
•  стислість і лаконічність викладу, максимальна інформативність тексту;
•  розташування інформації на слайді (переважно горизонтальне розташування інформації, зверху вниз по головній діагоналі; найбільш важлива інформація повинна розташовуватися в центрі екрану; якщо на слайді картинка, напис повинен розташовуватися під нею; бажано форматувати текст по ширині; не допускати «рваних» країв тексту);
•  наявність не більше одного логічного наголосу: почервоніння, яскравість, обведення, миготіння, рух;
•  інформація подана привабливо, оригінально
2.  Вимоги до візуального і звукового ряду:
•  якість зображення (контраст зображення по відношенню до фону; відсутність «зайвих» деталей на фотографії або картинці, яскравість і контрастність зображення, однаковий формат файлів);
•  якість музичного ряду (ненав'язливість музики, відсутність сторонніх шумів);
3.  Вимоги до тексту:
•  читання тексту на тлі слайда презентації (текст виразно видно на тлі слайда, використання контрастних кольорів для фону і тексту);
•  кегль шрифту  повинен бути не менше 24 пунктів;
•  використання шрифтів без зарубок (їх легше читати) і не більше 1-2-х варіантів шрифту;
•  довжина рядка не більше 36 знаків;
•  відстань між рядками усередині абзацу 1,5, а між абзаців - 2 інтервали;
•  підкреслення використовується лише в гіперпосиланнях.
4.  Вимоги до дизайну:
•  використання єдиного стилю оформлення;
•  фон повинен бути елементом заднього (другого) плану: виділяти, відтіняти, підкреслювати інформацію, розміщену на слайді, але не затуляти її;
•  використання не більше трьох кольорів на одному слайді (один для фону, другий для заголовків, третій для тексту);
•  доцільність використання анімаційних ефектів.
5.  Вимоги до якості навігації:
  працездатність елементів навігації;
  доцільність та раціональність використання навігації.
6.  Презентація не повинна бути монотонною і громіздкою (оптимально це 10-20 слайдів).
7.  На титульному слайді вказуються дані автора (ПІБ, клас, назву навчального закладу)
8. На останньому слайді вказується перелік використаних джерел.
Запам’ятовувати дати — чи не найскладніше при вивченні історії України. Тому публікуємо кілька простих, але дієвих порад, як зробити підготовку до ЗНО з історії простішою і ефективнішою.

Конспект і інтерес
Обери підручник, який підходить під програму ЗНО з історії, і конспектуй в окремий зошит основні дати або події. Конспектуй не тільки те, що дуже важливе, а й те, що тобі здається цікавим! Тоді інформація легше запам’ятовуватиметься мозком.

Картинки
Знаходь в інтернеті (наприклад, на нашому сайті ;), підручниках або у спільнотах з підготовки до ЗНО корисні картинки, схеми і таблиці, за якими простіше буде запам’ятати дати або певну тему. Близько 80% інформації наш мозок засвоює візуально, тож допоможи йому в цьому.
Аудіо
Цей метод дуже добре працює, якщо ти краще засвоюєш інформацію на слух. Знайди перелік основних дат з історії України, читай їх вголос і записуй собі на диктофон. Перед сном слухай запис у навушниках, можеш навіть спати з ними (якщо вуха не болять). Інформація відкладатиметься в пам’яті на підсвідомому рівні, як, наприклад, набридливі музичні мелодії. Можеш трохи змінити цей спосіб і читати перелік дат вголос батькам або однокласнику, з яким ви разом готуєтесь. Тоді ти не лише чутимеш свій голос, але й будеш ніби навчати іншу людину. Мозок сприйматиме таку інформацію як більш практичну і важливу.

Графік і система винагород
Постав собі за мету за день просидіти за підручником 1 або 2 години (або більше, якщо вистачатиме терпіння). Заведи блокнотик, де ти щодня плюсами відмічатимеш, чи дотримуєшся графіку. Якщо сьогодні просидів за навчанням більше — завтра можна відпочити. Якщо сьогодні прогуляв — завтра вчишся трохи довше. Придумай собі систему винагород і призів. Наприклад, якщо ти увесь тиждень працював за графіком, то в неділю можеш купити собі щось нове або довше посидіти в інтернеті. Повір, це працює.
Зосередження і відпочинок
По-перше, не відволікайся. Знайди тихе місце, вимкни музику, телевізор, відклади телефон, вимкни інтернет. Попроси батьків не чіпати тебе найближчим часом, завчасно поїж. Спробуй зробити так, щоб повністю зосередитись на навчанні. Тоді час пройде ефективно. Після навчання відпочинь і не засвоюй нову інформацію одразу (тобто найближчу годину не вмикай інтернет ;). Прогуляйся, подихай повітрям, поговори з друзями.

Усім успіхів у освоєнні історичних дат!

2 коментарі:

  1. "5 порад" викликають бажання одразу обкластися підручниками, конспектами і вчити,вчити, вчити)) Гарна мотивація для мене. Дякую.
    Даша, 9-А.

    ВідповістиВидалити
  2. Я дуже рада, що змогла змотивувати тебе!

    ВідповістиВидалити